mandag 2. februar 2009

iLife 09

Her er en liten rapport etter en ukes seilas med iLife 09. For de som ikke vet det så er dette Apples produksjonsprogrammer bestående av iPhoto, iMovie, Garageband og iDVD.

Jeg har mest brukt iMovie og iPhoto så langt og de holder hva de lover. iPhoto finner straks alle ansikter og du kan lett gi de rett navn. Dette funker også greit i forhold til Facebook og Flickr.  Jeg vet ikke om jeg liker den nye justeringsplaletten for bilder. Tror det er vanen, men får prøve litt mer før jeg konkluderer. Geotagging er utrolig kjekt. Bilder fra min iPhone er automatisk tagget med geografiske data, selv om jeg ser at bilder tatt i Dalehallen blir plassert på Talgsjøen. Sikkert blikktaket som lurer gps-en. Nå er det bare å ønske seg gps til speilrefleksen.

iMovie har blitt et utrolig bra program. Her er det store forbedringer. Tidslinjen er ikke tilbake slik mange har krevd, men hva skal men med den? Programmet fungerer utrolig raskt og effektivt. Den nye detalj-paletten gjør at det er enkelt og justere detaljer i overganger mellom klipp. Sund man ikke har fått på plass effektene fra iMovi 06, men man kan ikke få alt. Apple har konsentrert seg om de viktige tingene man trenger for å raskt redigere en film og dele den med andre. Det har de klart.

Har luktet så vidt på nye Garageband. Den innebygde "musikkskolen" gir håp for oss som gjerne skulle fått litt mer ut av gitaren og pianoet som støver ned. Synd man ikke kan kjøpe nye leksjoner i Norge enda.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar